Încă de săptămâna trecută de când a explodat internetul legat de problemele de la metrou, urmăresc subiectul cu mare interes. Am ales să nu comentez nimic până acum ca să nu o fac sub impulsul momentului. Am preferat să aștept, să pun lucrurile cap la cap și să am o parere personală rațională. Așadar, ce s-a întâmplat la metrou și ce este de făcut?

Ce s-a întâmplat la metrou?

Săptămâna trecută a fost o aglomerație de nedescris la metrou, în special pe magistrala albastră Berceni-Pipera. Mai rău ca de obicei și cu ceva urmări. 3 femei au leșinat în 3 stații de metrou diferite la intervale de câteva minute.

Vă mai aduceți aminte acum fix 1 an când vă povesteam că am traversat pasajul de la Unirii în 15 minute din cauza aglomerației? Vă mai aduceți aminte când vă spuneam că nu mai e mult până să se întâmple o tragedie? Cei care lucrează în partea de nord a capitalei știu foarte bine despre ce vorbesc. Problema e veche și pun pariu că dacă nu ar fi leșinat nimeni și nu era implicat SMURD-ul, nu era decât o nouă zi aglomerată la metrou, mediatizare 0.

De data asta lumea s-a mobilizat. Internetul s-a umplut rapid de poze și filmulete cu aglomerațiile de la metrou. Subiectul s-a viralizat instant și a ajuns atât de sus încât cei de la Metrorex s-au simțit obligați să vină cu un comunicat de presă în care să prezinte ceva soluții. Intenția a fost bună, dar finalizarea românească.

Ce spun oficialii?

Din comunicatul de presa Metrorex:

Totodata anuntam ca instalatia de ventilatie din tren functioneaza la capacitate maxima si rugam calatorii sa apeleze si la varianta deschiderii geamurilor rabatabile pentru o mai buna aerisire a vagoanelor.

Auzi tu, ventilația funcționează la capacitate maximă. Să bage ce? Căldura din stații? Mirosul de covrigi și gogoși prăjite? A auzit cineva din conducerea Metrorex în 2016 de aer condiționat? Dacă nu știți vă zic eu că da, au auzit, că doar ei în birouri au așa ceva. Și chiar s-a pus oficial problema asta doar că “e scump, iar călătorilor le-ar fi fost de folos doar vara și doar în orele de vârf“. Cu alte cuvinte, știm că fraierii se coc în suc propriu, dar lasă că merge și așa, oricum altă variantă nu prea au.

Nu mi se pare un moft să poți să respiri într-un vagon de metrou în anul 2016. Sunt conștient că nu se poate rezolva peste noapte aglomerația și nimeni nu cere imposibilul dar dacă tot călătorim ca niște sardine într-o conservă măcar să stăm la frigider.

Varianta cu deschiderea geamurilor mi s-a părut aroganța supremă. Cum poți să iei în calcul o asemenea variantă când se știe foarte bine că trasul de curent este boală națională. Cine nu crede să încerce să deschidă mai mult de 1 geam în metrou. Garantat nici nu apuci să pui mâna pe mâner că deja cineva tipă că îl trage curentul.

Soluțiile gasite și propuse de Metrorex

Evitarea sosirii simultane a trenurilor în stație. Yeah right! În teorie propunerea este foarte bună. În practică din punctul meu de vedere imposibil de realizat. În 2016 noi încă nu suntem capabili să avem un sistem de informare funcțional și visăm la sincronizarea trenurilor. Mereu am avut impresia că este un om în spatele acelor ecrane care modifică manual timpul până la următorul tren, așa la nimereală.

Suplimentarea personalului la capăt de linie, pentru a micșora timpul de întoarcere al metroului. Nimic de zis aici. O măsură decentă! În anumite momente, la statia Pipera de exemplu, chiar și 30 de secunde fac diferența.

Suplimentarea garniturilor de metrou la orele de vârf. Magistrala 1, + 2 trenuri, magistrala 2, +1 tren, magistrala 3, + 2 trenuri, magistrala 4 nu e cazul și așa circulă în regim de rată. Impact? 0, nada, nimic! Pistol cu apă și nimic altceva. Oficialii Metrorex spun că acesta este maximul admis și că intervalul minim de succedare al trenurilor este de 3 minute. Să ridice mâna sus cei care au auzit mesajul: “Atenție se închid ușile. Următorul tren în direcția Berceni sosește în 1 minut” sau “Vă rugăm permiteți închiderea ușilor și plecarea trenului din stație. Următorul tren în direcția Pipera așteaptă la întrarea în stație“. Aparent de putut se poate și un interval mai mic, dar automat asta necesită mult mai multă atenție din partea celor care dirijează traficul. Ce rost are să ne stresăm?

Ce s-a făcut practic?

Aș minți dacă aș spune nimic. Totuși o spun, NIMIC! De vreo 2 zile tot văd în stațiile cele mai aglomerate angajați Metrorex, angajați ai firmei de pază metrou și polițisti de la locală care încearcă să facă un cordon uman. Cică să separe sensurile de trafic în vederea fluidizării lui. Aiurea, e vax. Nu rezolvă nimic, același trafic infernal.

20161101_181046

Ce consider eu că trebuie făcut?

Înainte de a propune ceva schimbări, trebuie să știți că ele sunt personale. Habar nu am dacă sunt posibile din punct de vedere tehnic și până la urmă nici nu mă interesează. Tot ce îmi doresc este să pot călători în regim de SIGURANȚĂ că sunt conștient că de aglomerație nu o să scăpăm niciodată. A și încă ceva! Îi rog pe cei cu un singur neuron și ăla plictisit, să se abțină de la comentarii și comparații între metroul bucureștean și cel din alte capitale ale Europei. Este o discuție inutilă la care mă aprind repede și nu vreau să ajungem acolo. So!

Evacuarea și desființarea tuturor spațiilor comerciale. Că doar e metrou nu târg, bazar, talcioc sau supermarket. Și nici restaurant. Trebuie scoase afară prioritar cele care generează căldură excesivă, căldură care bineînțeles ajunge tot în stații. Ne căcăm pe noi că nu face față sistemul de ventilație dar sunt 3 covrigării și 4 patiserii pe o distanță de 50 metri.

După ce scăpam de replica cu sare și mac dar mai prăjiți vă rog, următorii pe lista mea sunt cei care vând la gheretă rujuri, oje și alte smacuri pentru femei. Nu că am ceva personal cu ei, dar ocupă spațiu și încă mult. Serios, nu ai văzut așa ceva, se strâng femeile în jurul acestor magazine mai rău ca albinele la stup. Care mai decare cu curu în sus să fie sigure că primesc nuanța de ojă perfectă. Nu ai mers în viața ta cu metroul dacă o tipă nu s-a oprit brusc și a luat-o teleghidată spre magazinul de fericire, fără să conteze că dă peste tine.

Sistem de informare funcțional, cu o marjă de eroare cat mai mică, sub 1 minut. Eventual accesibil și de pe internet sau de pe telefon prin intermediul unei aplicații. Asta ar ajuta foarte mult călătorii la planificarea rutei și cred eu că ar potoli puțin și mulțimea disperată să prindă metroul ăsta că întârzie la muncă.

Așa cum e acum, de pleci de acasă de Paste și ajungi la munca de Crăciun, e aiurea. Practic nu te poți baza că pleci la ora X să ajungi la ora Y, la fel cum nu îți poți permite să aștepți următorul tren că cine știe când vine.

Trenuri suplimentare strict pentru stațiile mega aglomerate. Am stabilit mai sus că maneaua aia cu interval minim de succedare de 3 minute e de porc. Și acum să fiu sincer, degeaba stau la Unirii 2 să aștept metroul care vine din minut în minut, dacă vine full de nu pot să mă urc în el. Aici e posibil să greșesc și dacă o fac vă rog să mă corectați. La Unirii 2 e un soi de triaj/mini-depou înainte de stație, anyway, cert este că sunt mai mult de 2 linii. Cât de greu ar fi că o garnitură de metrou să aștepte acolo complet goală și la ore de vârf să preia strict călătorii din stația Piața Unirii 2, ca să mai reducă aglomerația.

Panouri de securitate între peron și linia de rulare. V-am mai spus că am trăit periculos de câteva ori fix în buza peronului cu câteva sute de oameni în spate. M-am bazat strict pe noroc! Aproape și o bășină dată în spate avea capacitatea să creeze un val cât să mă împingă fix pe linii.

Soluții ar mai fi, trebuie doar să vrem să se întâmple ceva. Da, știu nu doar Metrorex este de vină. Și noi călătorii suntem câteodată ciobani, dar nu ăsta este subiectul articolului actual. Încă odată repet în cazul în care nu s-a înțeles. NU mă interesează să circul cu metroul în condiții de lux, vreau doar să circul în condiții de minimă decență și securitate. Amin!

Ți-a plăcut? Dă-l mai departe.

Leave A Comment