Și eu care eram convins că am reușit să scap anul ăsta nepăcălit, azi dimineață am realizat că mi-am furat-o rău de tot. Eu și alți zeci de mii de bucureșteni. Autoarea farsei nimeni alta decât RATB, regia aia care halește o grămadă de bani și oferă servicii relativ jenante. În realitate este vorba de un comunicat de presă dar din păcate eu nu pot să îl consider mai mult de o farsă, una proastă și fără sare și piper. Dar hai să vă zic despre ce e vorba.

Din 2 aprilie afli când ajunge mașina RATB în stație

Regia Autonomă de Transport Bucureşti (RATB) anunţă că, începând cu data de 2 aprilie 2016, va lansa varianta de mobil a website-ului RATB, iar publicul călător va avea acces facil la orarul de plecare a vehiculelor de la terminale (capetele de linie) şi la orarul de trecere a vehiculelor prin fiecare staţie, adaptat la condiţiile financiare actuale.

Asta am citit pe 1 Aprilie pe site-ul RATB și pe mai multe site-uri de știri. Este vorba de un comunicat de presă, chiar dacă era ziua internațională a păcălelii l-am luat în serios.

Zic: vai să îmi bag, nu o să mai stau ca dobitocu câte juma de oră să aștept mașina în frig, ploaie sau caniculă. Cobor din casă cu 7-10 minute înainte să ajungă mașina, fix cât îmi ia să ajung de la bloc în stația de RATB. Recunosc, am fost naiv, asta ca să nu mă jignesc mai rău!

Ce am crezut eu că citesc

Îmi place să cred că sunt un pionier al tehnologiei. În job-ul meu utilizez mereu cele mai noi tehnologii și fac tot posibilul să țin pasul cu viteza de dezvoltare, că doar suntem în 2016. Eh, după ce am citit comunicatul celor de la RATB mi-am imaginat că este vorba de un sistem inteligent prin care să poți vedea în timp real unde este următoarea mașină și în funcție de asta să poți estima un timp de sosire.

Pot să bag mâna în foc că un astfel de sistem este realizabil. Presupun că știți că fiecare mașină RATB este dotată cu GPS și în teorie se cunoaște poziționarea fiecăreia în orice moment. Cât de greu este să pui coordonatele alea pe un Google Maps, cu o rata de refresh decenta. Asta este varianta low cost, dar sunt atâtea soft-uri de monitorizare a flotei auto pe piață. Zic eu că se putea adapta unul simplu și fără probleme.

ratb-urmarire-flota

După ce mi-am făcut toate filmele posibile în cap, abia așteptam să se facă luni, să merg la muncă și să am nevoie de această nouă funcționalitate revoluționară pe piață transportului în comun din capitala României, București. Și s-a făcut luni, numai că…

Ce am citit de fapt

Luni dimineață la cafea, înainte să plecăm spre job, mega încântat intru pe site-ul RATB să văd noua funcție ca să nu mai așteptăm o veșnicie 178 în stație. Dau câteva click-uri, mă tot uit, caut și într-un final găsesc noutatea. Dau click și când văd ce se deschide mi se trage cortina, vena de la tâmplă zvâcnește și stă să pleznească. Deja respir sacadat. 

Faimoasa funcționalitate anunțată cu surle și trâmbițe nu este nimic mai mult de un PDF. Un PDF cu foaia de parcurs a mașinilor aranjată frumos, fix ca acum 20 de ani. Practic noutatea este că au făcut publice aceste foi de parcurs, cu orele de plecare de la capăt de linie și o anumită oră propusă la care să ajungă autobuzul în fiecare statie. Dar și alea sunt așa orientative, citez “singura condiţie fiind ca vehiculele să nu fie întârziate sau blocate în trafic“.  Teoretic asta e ora la care trebuie să ajungă autobuzul, practic ajunge atunci când ajunge!

Am încercat să fiu optimist și să văd partea plină a paharului, măcar pot să vad câte mașini sunt pe traseu, un orar aproximativ și să fac eu calculele. Intervalul orar când noi plecăm la job este 8-9. Deschid PDF-ul liniei 178 care ne duce la metrou în fiecare zi. Simt iar că mi se face rău!

ratb-foaie-parcurs

Conform celor de la RATB, un autobuz al liniei 178 ar trebui să treacă prin stația Complex Comercial Apusului la 5-6 minute. Subliniez 5-6 minute. Maximă bătaie de joc, au fost zile în care am asteptat autobuzul și 40 de minute. Ah stai că sunt scuzați, tocmai ce au scris că orarul nu se aplică dacă e trafic. De parcă pe mine mă interesează că mijlocul de transport pentru care plătesc e blocat în trafic. Da, că dacă îi spun sefului că am întârziat la job că nu a venit RATB-ul pe el îl interesează. Poate că îl va interesa încă 20 de zile cât e preavizul.

Nu sunt exagerat, sunt conștient de traficul din București, de asta și aleg să folosesc transportul în comun, dar parcă 30-40 de minute e exagerat. Până și rata de Bolintin Deal-Vale circulă mai bine. La fel nu înțeleg cum după ce aștepți câte juma de oră o mașină, atunci când vin, vin 2-3. Explicațiile cum că a fost un dop sunt cretine. Dacă orarul de plecare se respectă cu sfințenie cum spun ei, nu ar trebui sa se întâmple asta. Chiar dacă întâmpină un dop în trafic, îmi e greu să cred că au cum să ajungă unul în spatele celuilalt. Mă rog, poate se evaporă mașinile dintre ele și nu știu eu.

Ce este de făcut?

O întrebare care pe mine mă macină. Nu că nu aș vedea soluții, dar implică colaborarea mai multor instituții de stat și la cum se mișcă treburile la noi, mi se pare aproape imposibil. Citesc în multe locuri tot felul de propuneri. Cea mai recentă a fost azi dimineață de la colegul Cetin. Chiar și așa tot nu se îmbunătățește nimic. Și cei de la RATB și-au încheiat ca la carte comunicatul de presă cu ce imbunătățiri mărețe vin ei în favoarea călătorilor. BULLSHIT complet! 

Auzi tu, 28 de noi benzi de circulație doar pentru transportul în comun. Da, un proiect perfect realizabil, când o zbura porcul fără să bea Taur-Roșu. Cunosc atâtea străzi cu o singură bandă pe sens pe care circulă mașinile RATB încât consider propunerea asta o jignire adusă rasei umane. Dar ce zic eu străzi? Bulevarde nene, în 2016! Că tot am vorbit de linia 178 să luam exemplu bulevardul Uverturii care are o singură bandă de mers pe sens și care la oră de vârf îl străbați cu autobuzul în 30-50 minute.

O altă propunere a fost să se amplaseze ceva semafoare inteligente cu faze separate pentru transportul în comun. Yeah right! Nu suntem capabili să sincronizăm semafoarele actuale dar ne gândim să instalăm altele. Cine a mers vreodată pe bd. Iuliu Maniu de la intrarea în București până la Cotroceni, știe despre ce vorbesc.

Singurul lucru propus și realizabil în același timp, este sensul unic. S-a dovedit deja că acesta este util și mai fluidizează puțin traficul infernal din București.

În rest numai vorbe, fapte, mai puțin!

Ți-a plăcut? Dă-l mai departe.

Leave A Comment